Dbamy o higienę jamy ustnej psa i kota

Zwierzaki, a zwłaszcza psy i koty mają bardzo często problemy z uzębieniem i dziąsłami. Powodem jest szybko odkładający się kamień nazębny, który może prowadzić do obniżenia się dziąseł, czyli paradontozy. Problem ten najczęściej dotyka psów, ponieważ koty mają zupełnie inny kształt zębów, jak i budowę języka, przez co kot posiada szorstki język, dzięki czemu lepiej ściera odkładający się kamień. Będąc dobrymi właścicielami, musimy zadbać o higienę jamy ustnej naszego zwierzaka, to pozwoli utrzymać jego dobre zdrowie i prawidłowe uzębienie aż do samej starości.

Kamień szkodliwy
Kamień nazębny to nic innego jak produkt niestrawionych resztek pokarmowych oraz bakterii. Z czasem płytka nazębna robi się coraz twardsza a sól występująca w ślinie, przyspiesza ten proces, przez co kamień przybiera charakterystyczny żółty lub brunatny odcień. W przypadku psów kamień najczęściej odkłada się w okolicy górnych kłów i zębów trzonowych. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie tam znajdują się gruczoły ślinowe. Kamień nazębny to spory problem dla zwierzaka, ponieważ doprowadza on do zapalenia dziąseł. Im poważniejsze staje się zagrożenie, tym łatwiej w jamie ustnej psa rozwija się nadżerka oraz dochodzi do poważnych krwawień. W takich sytuacjach pies może odczuwać ból, co uniemożliwia mu jedzenie. Choroby przyzębia nie są jedynie zagrożeniem dla zębów i dziąseł, mogą one również, wpływać na działanie innych narządów, zwłaszcza jeśli są one powodem infekcji wtórnej.

Bakterie zagrożeniem dla życia kota
Bakterie mogą, roznieść się po całym organizmie, docierając do serca i innych narządów wewnętrznych. Dlatego lekarz weterynarz powinien usunąć zalegające twarde złogi kamienia. Wszystkie tego typu działania muszą być bezwzględnie wykonywane pod narkozą, aby zwierze odczuwało jak najmniej bólu. Najlepiej jest unikać rozwoju kamienia poprzez stosowanie dodatkowych preparatów, które chronią przed problemem. Ważne jest także czyszczenie zębów w ten sposób kamień nazębny, nie będzie się osadzał. Możemy nawet korzystać ze specjalnie przygotowanych past, które zakupimy w sklepie zoologicznym. Pasty tego typu są delikatne i w pełni bezpieczne dla zwierzaka.