Kot i problemy z niewydolnością nerek

Koty wraz z wiekiem zaczynają cierpieć na coraz więcej dolegliwości zdrowotnych. W przypadku tych sympatycznych zwierząt największym problemem wydaje się niewydolność nerek. Jest to powszechny problem i bardzo często choroba ta diagnozowana jest w przypadku starszych kotów. Nieleczona niewydolność nerek z czasem pogłębia się, co prowadzi do poważnej degeneracji struktury całego narządu. Choroba nerek postępuje bardzo powoli, przez co w początkowym stadium może być niezauważona przez właściciela. Nerki to bardzo ważny organ, ponieważ to właśnie tam następuje podział między krwią, wodą a niebezpiecznymi produktami powstającymi w wyniku przemiany materii w tym mocznika. W ten sposób kot wytwarza mocz.

Choroba nerek
Jeśli nerki przez chorobę tracą swoją funkcję, prowadzi to do tego, że w organizmie kota zaczyna gromadzić się mocznik oraz inne toksyczne substancje, które w przypadku normalnych kotów są wydalane właśnie z moczem. W ten sposób toksyny działają bardzo szkodliwie, niszcząc ciało kota od wewnątrz. Koty cierpiące na problemy z nerkami przestają się bawić oraz tracą apetyt. Chorobę nerek łatwo rozpoznać, zwłaszcza jeśli kot spożywa większe niż zwykle ilości wody, a jego mocz jest bardziej rozwodniony. Zwierzę w ten sposób chce się pozbyć zalegających toksyn, które gromadzą się głównie we krwi. Toksyczny mocznik prowadzi do poważnych uszkodzeń w ciele kota. Zwierzę może w ten sposób puchnąć a w żołądku, pojawiają się wrzody. Jeśli mocznik jest zbyt długo w ciele kota, może on się dostać do jego mózgu, co powoduje dodatkowo objawy neurologiczne.

Badajmy kota
Jeśli chcemy uchronić się w przyszłości, przed takim problemem, powinniśmy regularnie badać kota. Takie wizyty kontrolne zaleca się w przypadku starszych zwierząt. Jeśli problem nerek zostanie rozpoznany w początkowym stadium weterynarz, jest w stanie spowolnić rozwój samej choroby, a także łagodzić jej skutki. Jeśli podejrzewamy problemy z nerkami, to niezbędna jest analiza biochemiczna krwi kota, wraz z dokładną analizą moczu. Weterynarz wykonuje też badanie ultrasonograficzne nerek. W wielu przypadkach mierzy się także ciśnienie, ponieważ choroba może doprowadzić do nadciśnienia tętniczego, które może zabić kota.