Kot i problemy z trzustką

Koty to bardzo aktywne zwierzęta przez swój tryb życia są bardzo często narażone na problemy zdrowotne najważniejszych układów. Szczególnie zagrożona jest trzustka. Pełni ona ważną funkcję, ponieważ dzięki wydzielaniu soku trzustkowego trawione są białka, tłuszcze i węglowodory. Organ pełni również funkcje wewnątrzwydzielniczą, dzięki czemu trzustka produkuje niezbędną do życia każdego zwierzaka insulinę, dzięki czemu cukry złożone ulegają bardzo łatwemu rozkładowi. W przypadku gdy trzustka zostanie uszkodzona lub pojawi się stan zapalny, organ ten nie jest w stanie metabolizować cukry, doprowadzając do cukrzycy.

Kot i cukrzyca
Koty są szczególnie narażone na występowanie cukrzycy, ponieważ nawet niewinny stan zapalny może doprowadzić do takich groźnych dla życia zwierzaka powikłań. Na problemy z trzustką w szczególności cierpią zwierzęta, które miały wykonywaną operację brzuszną. Wtedy bardzo łatwo podrażnić organ. Kot także nie ułatwia sobie życia, przez skakanie z dużych wysokości, może on doprowadzić do samoistnego podrażnienia organu. Drobne urazy z początku wydają się niegroźne, jednak z czasem trzustka zaczyna pracować nieprawidłowo, co jednocześnie odbija się na zdrowiu kota, a także jego wyglądzie.

Nie popełniajmy błędów
Błędy dietetyczne również mogą być przyczyną podrażnienia trzustki, jednak w tym wypadku ryzyko zapalenia jest najmniejsze, chyba że doszło do bezpośredniego zatrucia, wtedy trzustka, może funkcjonować nieprawidłowo. Problemy z trzustką mogą być także powodem choroby innych organów, dlatego niezbędne są badania, aby określić przyczynę stanu zapalnego trzustki. Przy zapaleniu może dojść także do zapalenia dróg żółciowych, co w konsekwencji prowadzi do zapalenia jelit, lub nawet ich nowotworu. Najbardziej niebezpieczne dla kota są stany zapalne trzustki o charakterze przewlekłym, co oznacza, że choroba co jakiś czas nawraca. Kot cierpiący na problemy z trzustką nie biega oraz wykazuje brak apetytu, co często spowodowane jest silnym bólem wewnętrznym. Jeśli kot przestaje oddawać mocz, to również może być zapalenie trzustki. Tylko kliniczne badania są w stanie rozwiać nasze wątpliwości. W Przypadku chorób trzustki nie istnieje jeden sposób leczenia, zaleca się, podawanie osocza, oraz stały dopływ płynów dla zwierzaka. W przypadku dolegliwości bólowych zaleca się korzystanie ze środków przeciwbólowych.